Pages

Friday, May 6, 2016

Dia Boleh, Saya Boleh, Anda pun Boleh !


Tajuk   :   Catatan harian

Teks    :    Rasidah bt Sarmani

Entri    10

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

Jana pendapatan RM 400 000 sebulan dengan tiga jari - Kosmo, Selasa,19 April 2016.

Membaca sahaja tajuk yang terpampang dalam akhbar Kosmo membuatkan diri terinspirasi sehingga teruja untuk menamatkan bacaan hingga ke huruf terakhir. Tak percaya ? Terperanjat ! Macam pelik je ! Itulah tanggapan awal saya. Namun, setelah menelusuri setiap frasa yang diungkapkan,barulah saya berpijak di bumi nyata. Ya, itulah realiti yang perlu kita akur ! Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

   Menyelongkar kisah suka duka seorang pemuda luar biasa, Mohd Khairul Nizam insan kelainan upaya (OKU) amat terkesan kepada kita yang sempurna segala-galanya. Nizam,27 tahun mengalami masalah kritikal apabila seluruh tubuhnya tidak mampu digerakkan kecuali ibu jari,jari telunjuk dan jari tengah. Beliau hanya sempat menduduki bangku sekolah setakat darjah enam dan terpaksa berhenti disebabkan kekurangan yang menyukarkan pergerakannya. Insan malang ini kini merupakan Pengarah dan Ketua Eksekutif Dewamor Sdn.Bhd.Dengan kuasa dan kasih sayang-Nya, hidupnya sebelum ini penuh warna-warna suram,kelam dan putus asa akhirnya bangkit menapak satu demi satu anak-anak tangga harapan.Akhirnya,beliau berjaya menjana pendapatan bulanan antara RM 200 000 hingga RM 400 000 hasil jualan minyak wangi Pink Flora milik syarikatnya.

   Terkesan saya membaca kisah Nizam yang tidak pernah berputus asa menjadikan kekurangnya sebagai alasan untuk tidak bekerja atau berusaha.Hanya dengan menggunakan tiga jari sahaja beliau telah berjaya mengubah taraf hidupnya sebagai anak setinggan menjadi usahawan terkenal dan berdaya maju. Sedangkan kita manusia yang sempurna ini masih mengharapkan bantuan orang lain dan culas untuk bekerja. Kita tidak pernah menghargai potensi diri yang dikurniakan Allah bahkan kita hanya gemar menyalahkan takdir.

  Oleh hal demikian,saya menyeru pada diri saya,diri anda terutama golongan muda di luar sana agar mengoptimumkan usia yang masih bersisa dengan pekerjaan yang bermanfaat. Tinggalkan pekerjaan yang sia-sia yang merosakkan diri dan akal budi. Jangan rugikan tenaga muda anda dengan   rempit,jangan rosakkan diri anda dengan dadah,jangan calarkan akidah anda dengan maksiat. Kembalilah kepada Allah dengan bekalan pahala yang disemai di dunia fana. Sekarang saat untuk mengejar masa. Sebelum terlewat ciptalah kejayaan demi kejayaan kerana satu hari nanti apabila jasad kita terbujur,kita sudah terlewat rupanya.

Pesan Rasulullah SAW,
   
    "Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara iaitu hidup sebelum mati,sihat sebelum sakit,masa lapang sebelum masa sibuk,masa muda sebelum masa tua dan masa kaya sebelum miskin."

No comments:

Post a Comment