Pages

Monday, December 19, 2016

Selesai akhirnya!



Tajuk   :Catatan Harian

Teks    : Rasidah bt Sarmani

Entri   :  44

Assalamualaikum.Salam Ukhuwah.

Setiap yang bermula akan ada akhirnya.Setiap yang bertemu akan berpisah sudahnyaSetiap yang baharu akan ada lamanya.Setiap coretan nota akan bertemu penghujung kalimatnya.
Begitulah lumrah hidup ibarat rencah yang melazatkan juadah.Apa jua rancangan manusia akan mengikut takdir Yang Esa.Biarpun manis atau pahit perjuangan mesti diteruskan sehingga lidah kelu bicara,mata tertutup buat selamanya.Maka berakhirlah hayat anak Adam di muka bumi ini.

   Setelah sekian lama berpencak dalam medan penulisan,tibalah tugasan saya yang terakhir menyiapkan entri yang ke-44.Sebelum tirai dilabuhkan,sebelum sampan ditambak di tepian,sebelum pena disisipkan,izinkan saya mengimbau kembali detik-detik melahirkan entri demi entri dengan penuh kepayahan lantaran ilmu kurang di dada,pengalaman tiada berpijak di bumi nyata.Hanya mengharap kepada nasib dan ilham yang ada kalanya timbul tenggelam

   Awalan saya mula berkenalan dengan keluarga ABDR pada penghujung bulan Mac.Pada awalnya semasa membaca syarat dan tugasan yang perlu disiapkan sebelum pergi lebih jauh dalam dunia maya ini saya fikir tugasan ini tidak ada masalah  untuk dilangsaikan.Sementelah,saya guru mata pelajaran bahasa Melayu menulis menjadi kebiasaan,lebih-lebih lagi saya telah 'berehat' dari dunia perguruan pasti saya punya masa luang yang amat selesa.Itu tanggapan awal saya sebelum cabaran menyiapkan tugasan saya sambut dengan penuh rela.Tugasan pertama,saya garap dengan mudah seawal pengenalan diri begitu juga tugasan seterusnya yang disiapkan semasa semangat masih membara.Namun,hari demi hari saya mula berdikit-dikit ibarat memanjat gunung untuk menggapai ke puncak di awanan.Tulisan saya mulai suam-suam kuku,ada kalanya langsung tidak berjejak.Meskipun begitu berbekalkan sisa-sisa semangat yang ada saya usahakan juga,ibarat tidak hilang bayang dibawa kabus senja.Bukan masa yang menjadi kekangan semasa menulis tetapi keinginan untuk melahirkan karya yang luar biasa yang sering menjerat.Saya sering berangan-angan seperti penulis tersohor yang telah melahirkan karya-karya agung yang hebat.Sehingga saya berfikir akhirnya, tulislah apa sahaja walaupun biasa-biasa tetapi boleh menyampaikan mesej yang luar biasa buat pembaca.Satu lagi faktor yang melembabkan tugasan saya ialah saya tidak ada apa-apa produk atau info berkaitan dengan dunia perniagaan untuk diketengahkan.Senang kata,saya tidak ada produk untuk diperkenalkan atau dipopularkan.Itu masalah saya!

   Hingga hari ini,saya amat bersyukur sekurang-kurangnya saya telah mula berlatih menulis biarpun adakalanya saya diserang 'kebekuan berfikir' yang menjadi sindorm yang sering menyerang insan yang bergelar penulis.Berbekalkan pengamatan,pengalaman dan juga pembacaan entri yang saya siapkan sarat dengan pelbagai plot penceritaan.Sama ada berkaitan diri sendiri,isu semasa mahupun peristiwa antarabangsa.Saya beranggapan seorang penyampai juga harus menjalankan tugas atau tanggungjawab sosial untuk mengetengahkan nasib dan masalah yang menimpa saudara kita di luar sana yang berada dalam kesusahan.Saya tampilkan isu mangsa peperangan yang mengharapkan bantuan kita seperti yang berlaku di Aleppo,Syiria.Saya juga sentuh nasib bangsa Rohingya yang sedang menghadapi krisis penghapusan etnik di bumi Myanmar.Meskipun saya tidak mempunyai keberanian untuk membantu mereka di sana,sekurang-kurangnya saya dedahkan masalah mereka dalam alam maya mudah-mudahan ada pembaca yang sudi menitipkan doa kesejahteraan buat mereka.Amin!

   Saya amat berharap setelah selesai menyiapkan tugasan entri yang ke-44 ini,penulisan saya tidak akan berakhir bahkan ini hanyalah sebagai titik permulaan untuk saya teruskan berkarya dalam medium blog dan medan penulisan yang lain.Saya juga amat dahagakan komentar dan nasihat daripada sahabat-sahabat di luar sana untuk saya perbaiki kepincangan dalam penulisan saya.Saya berlapang dada untuk menerima teguran meskipun akan berbekas tetapi saya harus kuat untuk mengharung badai untuk menjadi lebih baik dan bersemangat.Jangan biarkan saya terbuai dengan kealpaan dan syok sendiri semasa menulis kerana ini bakal memusnahkan impian saya.Sebelum pamitan,ampun maaf atas keterlanjuran bicara.

Kalau ada sumur di ladang,
  Boleh kita menumpang mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
  Boleh kita berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment