Pages

Monday, November 7, 2016

Aku bersyukur Ya Allah


Tajuk   :   Catatan Harian

Teks    :   Rasidah bt Sarmani

Entri  42

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

Sabda Rasulullah SAW,'Memberi sedekah,menyuruh kepada kebaikan,berbakti kepada ibu bapa dan menghubungkan silaturahim dapat mengubah penderitaan menjadi kebahagiaan,menambah berkat umur dan menolak kejahatan.'

                                                             (HR :Abu Naim)

Ada pendapat yang menyatakan umur hanyalah sekadar angka yang akan meningkat setahun demi setahun.Semakin bertambah umur seseorang maka akan bertambah tahap kematangan dalam kehidupan.Namun,manusia sering alpa bahawa umur yang kian meningkat mendekatkan kita dengan kematian sebagaimana janji Allah,setiap yang hidup pasti akan mati!Ada apa dengan umur?Pelbagai persepsi yang akan diberi oleh individu mengikut pemahaman masing-masing.Semua menjurus kepada nilai tambah baik kepada individu berbanding tahun lepas.Sungguhpun begitu,bukan umur yang panjang menjadi persoalan tetapi keberkatan umur menjadi matlamat utama setiap insan.Kekal dalam kasih sayang dan rahmat-Nya.Mudah-mudahan Jannah tempat akhir kita.

   Esok,buat kesekian kalinya saya akan menyambut ulang tahun kelahiran saya.Jutaan terima kasih kepada ibu saya yang telah melahirkan dan membesarkan saya sehingga saya berada pada tahap ini.Masih bernafas,masih berpeluang menghirup udara bebas,masih boleh melihat keluarga tersayang,masih diberi kesempatan untuk beribadah dan paling penting masih berada dalam dakapan Iman.Terima kasih,Allah.Kerana mentakdirkan saya lahir dalam keluarga Islam yang menzahirkan kalimah syahadah dalam kehidupan.Terima kasih,Allah.Kerana mentakdirkan saya sebagai umat junjungan Rasulullah SAW yang berpeluang mendapat syafaat baginda di akhirat kelak.Terima kasih,Allah.Kerana mentakdirkan saya lahir sebagai seorang perempuan,kaum yang dimuliakan dalam Al-Quran.Terima kasih,Allah.Kerana mentakdirkan saya sebagai warganegara Malaysia,negara yang permai,indah,kaya raya dan terhindar daripada sebarang bencana alam.Terima kasih,Ya Allah,saya bersyukur atas kurniaan-Mu yang maha luas yang tak minta dibalas.Usia yang dipinjamkan,akan saya manfaatkan sebaik-baik mungkin.Itu azam saya yang akan saya usahakan untuk direalisasikan pada tahun-tahun mendatang,Insya-Allah.

   Dari Abu Hurairah,dia berkata:Rasulullah SAW bersabda,'Tidakkah aku beritahukan kepada kamu tentang orang yang paling baik antara kamu?'Mereka (para sahabat)menjawab,"Ya,wahai Rasulullah SAW."Beliau bersabda,"Orang yang terbaik antara kamu ialah orang yang paling panjang unurnya antara kamu dan paling baik amalnya."

                                                  (HR Ahmad :Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi)

   Lantaran itu,marilah kita berlumba-lumba membuat amal kebajikan dalam hidup kita kerana hidup kita tidak lama.Usia kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW tidak panjang sebagaimana umat nabi-nabi yang lain.Namun,kita diberi kelebihan yang tidak ada pada umat yang lain.Satu amalan kebaikan yang kita lakukan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan.Satu kesalahan yang kita lakukan akan dibalas dengan satu dosa yang setimpal.Bukankah ini merupakan formula matematik yang terbaik untuk kita yang dikurniakan usia yang singkat.Ayuh,saya seru pada diri saya dan rakan-rakan di luar sana,marilah kita segera melakukan kebaikan dan hindarkan noda kejahatan untuk mendapat rahmat dari Allah!



No comments:

Post a Comment