Pages

Tuesday, June 7, 2016



Tajuk   :   Catatan Harian - Syria,Kami Peduli.

Teks    :   Rasidah bt Sarmani

Entri   2.

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

Sabda Nabi SAW

   "Barang siapa yang tidak ambil tahu hal orang Islam yang lain,maka bukan dalam kalangan kami, dan ingatlah selalu akan tempat kembali bagi mereka yang zalim."

Pagi yang indah dan damai disinari sang mentari menguak tirai lelangit ufuk timur.Kicauan sang beburung memecah kesunyian alam sibuk mencari sejemput rezeki buat anak-anak yang ditinggalkan.Seperti hari-hari semalam,saya mengorak langkah dari peraduan,membersihkan diri seterusnya menunaikan solat fajar sebagai tanda syukur atas kurniaan usia.Usai solat dan berzikir maka saya meluangkan masa menonton rancangan Tanyalah Ustaz yang disiarkan di TV9. Setelah kenyang dengan sarapan minda,seterusnya saya menjenguk dapur untuk menyediakan sarapan pagi.Bermulalah rutin harian saya pada hari itu. Sambil bersarapan dengan ahli keluarga,sesekali mata menjeling ke arah rancangan Assalamualaikum yang sedang ke udara di TV Al-Hijrah.tiba-tiba,ada satu daya tarikan magnet sehingga memaksa kanta mata saya tertumpu ke arah slot yang sedang dibincangkan.
   Topik yang sedang dibualkan mengenai pergolakan yang sedang berlaku di Syria sehingga isu ini menjadi sorotan hangat dunia pada masa kini. Saya amat teruja untuk mendengar tentang perkembangan umat Islam yang berada dalam kancah peperangan.
Seorang wakil jurucakap dari Syria menceritakan situasi sebenar yang berlaku di sana.Atas arahan pemerintah diktator iaitu Presiden Bashar al-Assad umat Islam terutama kaum lelaki ditangkap, dipenjara dan dibunuh.Manakala anak-anak kecil disembelih tanpa ada sedikit pun rasa belas ,kaum hawa diperkosa kehormatan mereka sehingga melahirkan ribuan anak-anak tanpa mengetahui status bapa mereka..Dimaklumkan juga setakat dua tahun kebangkitan rakyat Syria seramai hampir 200 000 orang terbunuh dan beratus-ratus ribu cedera tanpa menerima rawatan atas sebab kekurangan doktor dan ubat..Rakyat Syria juga dikatakan sedang mengalami krisis kebuluran yang amat serius. Bantuan makanan sukar dibawa masuk sehingga mereka terpaksa makan daun-daun,rumput-rumput serta ada yang terpaksa makan kucing untuk meneruskan kehidupan. Ibu-ibu yang mempunyai anak-anak kecil tidak dapat memberi bayi mereka susu disebabkan tubuh badan mereka kekurangan zat.Hal ini menyebabkan setiap hari dua orang kanak-kanak akan mati akibat tidak mendapat susu.Mendengar cerita sedih ini menyebabkan selera makan saya tumpul.Saya bermewah-mewah makan,sedangkan saudara seislam saya kebuluran.Ya Allah,aku bersyukur atas rezeki dan nikmat yang Engkau berikan kepada kami.Ya Allah,Engkau berikanlah  umat Islam di Syria ketabahan menghadapi ujian-Mu dan gantikan penderitaan di dunia dengan kesenangan di akhirat sana.,Insya-Allah kami umat Islam di Malaysia akan berusaha sedaya upaya membantu kalian. Itulah janji saya pada pagi itu.
   Sepanjang malam saya menghabiskan masa melayari internet untuk mendapatkan sebanyak mungkin info yang sahih berhubung penderitaan penduduk Syria.Semakin saya membaca paparan yang terdapat pada skrin semakin remuk dan pilu perasaan saya menguatkan lagi rasa simpati dan empati terhadap kesusahan yang dihadapi oleh mereka.Betapa teguhnya hati mereka memelihara dan mempertahankan iman dan aqidah biarpun nyawa mereka menjadi galang ganti. Sebagai saudara seislam, kita harus membantu mereka dengan mendoakan ketabahan dan kesejahteraan saudara kita di Syria.Di samping itu,bagi mereka yang berkemampuan hulurkan bantuan kewangan,mudah-mudahan dapat mengurangkan penderitaan mereka. Manakala individu yang terlibat dalam media massa ataupun blogger-blogger sebarkan berita sebenar  yang berlaku ke atas rakyat Syria  kerana media barat lebih banyak menyembunyikan perkara yang sebenar kepada dunia.Sekurang-kurangnya tindakan yang diambil dapat menunjukkan semangat kebersamaan dan ukhuwah yang kukuh. Syria,kami peduli! 
   Terubat sekelumit kesedihan apabila membaca sepotong hadis Rasullulah mengenai peristiwa akhir zaman ini. Nabi bersabda, 'Beruntunglah kepada penduduk Syam(Syria),beruntunglah kepada penduduk Syam,beruntunglah Syam kerana malaikat al-Rahman sentiasa menghamparkan sayapnya ke atas ahli Syam.(Riwayat Ahmad).Lantaran keberkatan bumi Syam menyebabkan para sahabat berebut-rebut peluang untuk tinggal dan mati di sana. Maklumat sahih mencatatkan terdapat lebih 10 000 ribu sahabat disemadikan di sana. Antaranya ialah Bilal bin Rabah,Khalid al-Walid,Muawiyah bin Abu Sufiyan,Abdullah bin Ummi Maktum dan Abu Darda.Rasulullah SAW pernah memberitahu kepada para sahabat akhir zaman kelak Nabi Isa AS akan turun di Syria bertujuan membantu tentera Islam di bawah pimpinan  Imam Mahdi untuk menghapuskan tentera bersekutu yang berhasrat meluaskan kuasa mereka dari Syria hinggalah ke Makkah dan Madinah.Saya menamatkan bacaan panjang saya dengan penuh lelah sambil mengharapkan penderitaan umat Islam di Syria dapat dihentikan.Moga-moga mereka dapat menuai kebahagian dan ketenteraman yang sudah lama mereka lupakan.Ingatlah janji Allah itu pasti tiba tidak lama lagi                                                                                                                                           
                           Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
  

No comments:

Post a Comment