Pages

Thursday, June 23, 2016

Muslimah,peliharalah kehormatanmu


Tajuk    :   Catatan Harian

Teks      :   Rasidah bt Sarmani

Entri 24

Assalamualaikum.Salam Ramadan.


Kes Salah Laku Remaja

-   Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO) merekodkan data- 2005 hingga 2011,Malaysia menduduki       tempat keempat daripada sepuluh negara berkaitan kehamilan remaja berusia antara 15 hingga 19       tahun.

-   Statistik PDRM - 2010,kes remaja lari dari rumah meningkat 4097 remaja berusia antara 15 hingga     17 tahun melibatkan majoriti remaja wanita.

-   Statistik JAKIM - 81000 anak luar nikah didaftar sehingga 2011.

-   Statistik PDRM - kes pembuangan bayi yang dilaporkan pada tahun 2000 hingga 2006,sebanyak         580 bayi dibuang melibatkan 92% bayi bvaru lahir.

    Data yang dipaparkan hanya merupakan sebahagian kecil sahaja kes yang melibatkan salah laku remaja terutama wanita.Paling menjelekkan data tersebut akan sentiasa bertambah dari setahun ke setahun. Terasa sesak dan pilu memikirkan betapa rapuhnya iman remaja kita sehingga membiarkan maruah mereka tergadai.Di mana hilangnya rasa malu dan rasa bertuhan sehingga sanggup berkiblatkan nafsu ? Di mana hilangnya daya juang sehingga kalian lenyapkan cita-cita dan impian dan sanggup menggelapkan masa depan ? Di mana hilangnya rasa kasih kepada ibu bapa kalian sehingga sanggup menconteng arang ke muka mereka ?Duhai remaja,renung-renungkan             sebelum melakukan sesuatu perbuatan yang boleh merosakkan diri sendiri.

   Rasulullah SAW bersabda",Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita                                                       solehah". (HR Muslim)

   Buat pengetahuan remaja di luar sana,Islam sangat menyanjung tinggi kepada wanita yang menjaga maruah diri daripada melakukan perkara yang mendatangkan dosa.Wanita suci sangat berhati-hati menjaga aurat mereka daripada menjadi tontonan bukan mahram. Wanita mulia juga dihiasi dengan tingkah laku yang sangat sopan,berbicara dengan penuh lemah- lembut serta menjaga pergaulan supaya tidak melanggar batasan yang ditetapkan dalam Islam.Malu menjadi pakaian,iman menjadi hiasan.Demikianlah ciri-ciri seorang muslimah yang perlu ada pada diri setiap remaja wanita.

  Dalam sejarah Islam juga banyak dipaparkan tentang tokoh wanita muslimah yang boleh dijadikan contoh teladan oleh remaja kita pada hari ini. Khadijah  binti Khuwailid sebagai umahatul mukminah yang kaya raya dan dermawan sangat berjasa dalam perjuangan Rasulullah SAW. Beliau sangat menjaga kehormatan diri di samping menjadi pendamping Rasulullah yang amat setia.Rasulullah SAW bersabda,"Ketika aku miskin,Khadijah memberikanku kekayaan,ketika orang menggangapku gila,ia tetap percaya kepadaku."Begitu juga dengan ketokohan Rabiatul Adawiyah,seorang tokoh sufi wanita yang sangat menyintai Tuhannya sehingga sanggup melepaskan dunia dan seisinya.Beliau menjaga kehormatan diri dengan istiqamah beribadah kepada Allah semata-mata dan melepaskan godaan dunia yang bersifat sementara."Ya Allah,aku berlindung kepada-Mu daripada segala perkara yang menyibukkan sehingga aku tidak sempat menyembah-Mu dan daripada segala rintangan yang merenggangkan hubunganku dengan Allah." Demikianlah doa kudus yang dipanjatkan oleh Rabiatul Adawiyah menunjukkan kecintaannya yang luar biasa kepada Allah.Sewajarnyalah para remaja menjadikan tokoh di atas sebagai ikon untuk diteladani.

   Namun,buat remaja yang telah terjebak dengan jerangkap nafsu, janganlah berputus asa untuk kembali ke pangkal jalan. Bukankah Allah itu Maha Rahim dan Maha Pengampun kepada hamba-Nya yang telah melakukan dosa. Seandainya kalian tersalah langkah,Allah membuka pintu pengampunan seluas-luasnya bagi mereka yang mahu bertaubat.Tanggungjawab setiap individu pula janganlah jadi Yang Arif dengan menjatuhkan hukuman kepada golongan remaja yang alpa bahkan kita perlu membantu mereka untuk kembali ke dalam agama fitrah ini yang selamat dan sejahtera.Wahai muslimah,peliharalah kehormatanmu!








No comments:

Post a Comment