Pages

Tuesday, August 2, 2016

Sebarkan salam


Tajuk   :  Motivasi

Teks    :   Rasidah bt Sarmani

Entri   31

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda;

" Demi Dzat yang jiwaku ada di dalam genggaman-Nya,kalian tidak akan dapat masuk syurga hingga kalian beriman,kalian belum disebut beriman hingga kalian saling mencintai. Mahukah aku tunjukkan kepada kalian tentang sesuatu yang jika kalian lakukan kalian akan saling mencintai? Sebarkan salam antara kalian."
                                                                                                                         (HR Muslim)

   Assalamualaikum,merupakan ucapan khusus perkenalan dan doa seorang Islam kepada rakan seagama.Apabila bertemu sesama sahabat amat ganjil kedengaran ucapan 'hai','hello',tanpa dimulai dengan ucapan Assalamualaikum.Dalam Islam ucapan salam hukumnya sunat manakala menjawab salam adalah wajib.Lantaran itu,basahkan lidah kita dengan ucapan kesejahteraan ini dan sebarkan salam sesama Islam meskipun kita belum mengenali seseorang itu.Dengan ucapan salam kita akan lebih mengenali,dengan ucapan salam kita akan lebih memahami,dengan ucapan salam kita akan lebih menghargai.Jadi,tidak rugi sekiranya kita senyum sambil menghadiahkan salam kepada sahabat yang ditemui.

   Tidak perlu teragak-agak memberi salam kerana disarankan orang yang menaiki kenderaan mengucapkan salam kepada mereka yang berjalan kaki.Yang berjalan kaki mengucapkan salam kepada yang duduk.Yang sedikit memberi salam kepada yang banyak.Manakala,orang muda memberi salam kepada yang tua.Baharulah hidup penuh harmoni dan tertib.

   Dalam situasi keliru orang bukan Islam(non Muslim) terhadap agama Islam sendiri sepatutnya penganut Islam memberi pendedahan kepada mereka betapa sejahteranya agama Islam sebagai agama perdamaian,selamat,toleransi dan aman.Ubah persepsi masyarakat bukan Islam yang melihat agama Islam sebagai agama keganasan,bangsa yang mundur,suka bergaduh dalam hal remeh temeh,mengeksplotasi kaum wanita dan terlalu ekstrims.Momokan musuh-musuh Islam harus ditangani dengan cara yang paling halus dan berseni melalui tindakan berhikmah.

   Melalui amalan sebarkan salam akan mendidik jiwa kita menjadi lebih terangsang untuk membuat kebaikan.Kita akan lebih menghargai keberadaan seseorang dalam kehidupan kita.Ucapan salam ibarat vaksin yang sangat mujarab dalam merawat penyakit jiwa yang melanda masyarakat kita yang bersifat individualistik.Ucapan salam juga dapat menjernihkan permusuhan yang sekian lama membarah. Pendek kata,amalan sebarkan salam sangat dianjurkan oleh Islam sebagai natijah saling mencintai sesama saudara seIslam.

   Ucapan salam harus dibudayakan dalam masyarakat kita terutama dalam kalangan anak muda Ibu bapa perlu memainkan peranan menyemai amalan mulia ini sedari anak-anak masih hijau lagi.Didik mereka kepentingan memberi salam terutama kepada orang yang lebih tua daripada mereka.Kelak kita dapat melahirkan generasi yang prihatin dan cakna kepada kemaslahatan masyarakat.Ayuh,jangan berlengah lagi untuk menyemarakkan ucapan sejahtera agar dunia menyinar sentosa!

No comments:

Post a Comment