Pages

Saturday, August 13, 2016

Aku menulis bukan kerana nama


Tajuk   :   Catatan Harian

Teks    :    Rasidah bt Sarmani

Entri      34

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.


Menulis,menulis,menulis ..........!.Kadang-kala saya  kehilangan idea untuk mengolah bahan tulisan  menjadi entri.Tidak tahu apa lagi yang harus ditulis.Situasi 'mental block'yang menyerang boleh menyebabkan semangat untuk berkarya mulai pudar dan malap.Fikiran pula mulai tepu dan sukar menerima sebarang info untuk ditulis.Akhirnya,pen diletakkan di atas meja,laptop ditutup dan saya goyang kaki untuk beberapa hari.Namun,hati kecil rasa tidak tenteram selagi entri belum sampai ke penghujungnya.Tanggungjawab mesti digalas,bakat mesti digilap! Bagaimana nak menulis tentang pengalaman ?Saya bukan siapa-siapa,nak berkongsi cerita, bukan insan istimewa mahupun artis yang menjadi pujaan.Cerita saya pun biasa-biasa,tidak ada yang luar biasa.Andai nak bandingkan dengan sahabat-sahabat dalam ABDR sungguh hebat-hebat,setidak-tidaknya mereka bisnes produk-produk yang telah maju ke hadapan.Sedangkan saya sekelumit pengalaman dalam dunia perniagaan jauh sekali apatah lagi nak promosi produk atau dropship.

   Itu antara keluhan tatkala idea kekeringan,seolah-olah kalah dalam peperangan sebelum berperang.Kalau layan fikiran dan perasaan pesemis alamat cita-cita hanya tinggal khayalan.Lalu,saya tenangkan fikiran ingat semula apa tujuan saya mula terdetik untuk menjadi keluarga ABDR.Baharu saya ingat saya berhasrat berdakwah melalui penulisan sungguhpun sumbangan saya hanya sebesar zarah.Namun,Insya-Allah andai ikhlas akan menjadi saksi di akhirat kelak.Saya tidak berhajat menjadi terkenal mahupun popular dengan berkarya,saya juga tidak kisah andai nama saya tidak dikenali kerana 'Aku menulis bukan kerana nama'.

        Dengarlah hai teman

        Dengarkan bersama

        Aku menulis bukan kerana nama

        Kerana sifat kasih

        Pada sesama insan

        Dan menyatakan kasih sayangmu

        Kita sama semuanya sama

        Apa yang ada hanyalah kehidupan

       (Petikan lirik lagu 'Bukan Kerana Nama' , Ramli Sarip)

   Lirik lagu di atas sedikit sebanyak membantu mengecas semula energi dan semangat saya yang mulai dilanda sindrom 'pudar dan malas'.Saya bangkit semula,betulkan niat menulis ikhlas kerana Allah.Saya juga perlu gunakan medium ini untuk berkongsi rasa gembira mahupun sedih dengan pembaca di luar sana,menyebarkan aura kasih dan prihatin sesama insan kerana kita semua adalah sama.Perlu diingat dan mengingatkan barulah dunia akan aman harmoni.Saya bersedia membantu semampu ada agar semua berasa dihargai.Dengan menulis juga saya dapat melaksanakan tanggungjawab sosial saya kepada masyarakat,mudah-mudahan usaha kecil saya dapat menyumbang impak yang maksimum.


"Dan hendaklah dalam kalangan kamu yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,serta melarang segala perbvuatan yang salah (buruk dan keji).Mereka yang bersifat demikian itulah orang-orang yang berjaya."

                                                               ( Surah Al-Imran : 104)

No comments:

Post a Comment