Pages

Wednesday, August 3, 2016

Belalang Oh Belalang !


Tajuk   :   Catatan Pengalaman

Teks    :   Rasidah bt Sarmani

Entri    32

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

 Kisah di bawah ini saya nukilkan sebagai memori indah setelah saya tinggalkan dunia perguruan empat tahun lalu.

    "Assalamualaikum,cikgu,"sapa seorang murid yang berselisih denganku. Aku menjawab salam tersebut sambil menggangguk sedikit dan masih berona serius.Kakiku melangkah ke kelas Tingkatan 3 Al-Bukhari.Saat itu situasi agak tenang dan senyap.Suasana yang biasa apabila aku sebagai Guru Disiplin dan guru mata pelajaran Sejarah masuk ke kelas,semuanya tampak tersusun dan tertib.Aku bukannya guru yang ditakuti tetapi entah mungkin ketegasan dan serius wajah aku menimbulkan sikap berhati-hati anak-anak muridku.Setelah memberi salam dan membaca doa aku mengarahkan mereka duduk.Sibuk anak-anak muridku mengeluarkan buku teks dan buku rampaian Sejarah untuk memulakan pembelajaran.

   "Baik,hari ni semua simpan buku sebab cikgu nak beri ujian,"lantang suara aku memecah kesunyian kelas.Seketika kelas mulai bingit respon daripada arahan yang aku keluarkan sebentar tadi.Aku biarkan suasana bising seketika bukan apa sekadar melihat muka-muka cemas di hadapan mataku.Sebelum alasan demi alasan yang pasti terbit dari mulut anak-anak muridku terlebih dahulu aku menyambung bicara."Semalam cikgu dah pesan,esok cikgu akan beri ujian bab "Pendudukan Jepun di Negara Kita" setelah kita selesai belajar bab tersebut.Dan seharusnya kamu semua telah bersedia dan membuat ulangkaji bab berkenaan."Sekali lagi bisik-bisik halus masih kedengaran,nak membantah mereka pasti tak berani,salah sendiri !

   "Seperti biasa setiap kali ada ujian cikgu akan tetapkan markah target yang perlu dicapai.Memandangkan ujian ini yang pertama pada tahun ini, maka cikgu tetapkan markah yang perlu kamu semua lepasi ialah 65%.Setuju ?"tanya aku dengan jujur. Semua murid menjawab secara serentak,"Setuju"
"Oh,ya sesiapa yang tidak capai target seperti biasa 'hadiah' menanti.Adilkan?" Aku bertanya sekadar menguji keberanian anak-anak muridku menyatakan respon.Ada yang bersungut,ada yang menggaru-garu kepala yang tidak gatal dan ada juga yang tersenyum sumbing.Aku terhibur melihat keletah mereka walaupun wajah aku masih mempamerkan wajah serius."Baik,memandangkan hari ini dua waktu maka satu waktu kamu akan jawab soalan dan satu waktu lagi kita akan semak jawapan,"

   Setelah semua bersedia,aku edarkan kertas soalan berbentuk objektif,sedikit penerangan diberi kemudian murid-murid mula menjawab soalan.Biasanya,semasa diadakan ujian aku akan ronda satu kelas bagi memastikan tidak berlaku sebarang masalah atau tiru-meniru.Aku perhatikan murid-murid ku menjawab soalan dengan khusyuk.Hanya kedengaran bunyi kipas sahaja yang memecah kesunyian.Sekali-sekala aku akan ingatkan mereka tentang waktu yang masih berbaki.Aku tidak pernah berkompromi dengan murid-murid ku berkaitan dengan masa.Setelah 40 minit berlalu,masa untuk menjawab soalan telah tamat.Arahan dikeluarkan agar mereka berhenti menjawab soalan dan bertukar kertas jawapan dengan rakan sebelah.Satu persatu soalan dibincangkan,segala kekeliruan telah dirungkaikan.Kini,tiba masa untuk mengira markah.Saat ini yang paling aku nanti-nantikan,bukan apa sekada melihat keberkesanan pengajaran dan pemelajaran mereka sepanjang bab tersebut.

   Setelah menganalisis kertas jawapan masing-masing, tiba masa untuk aku mencatat markah setiap individu.Pelbagai karenah dan alasan yang dibuat semasa markah diberi untuk direkodkan.Masing-masing berasa teruja dan gelisah untuk mengetahui bentuk dendaan atau 'hadiah' yang bakal diterima.Biasanya aku akan memberikan hukuman yang tidak dijangka tetapi cukup memberi kesedaran untuk murid-murid ku meningkatkan prestasi pencapaian mereka dalam mata pelajaran ini.
"Baik,cikgu sudah terima markah kamu semua,tinggi-tinggi markah yang dicapai,"sindir aku kepada murid-murid ku yang bakal menerima hukuman."Siapa yang tidak melepasi markah target yang ditetapkan sila berdiri",tegas aku dengan suara lantang.Daripada 32 murid yang ada di dalam kelas tersebut hanya lima orang sahaja yang duduk dengan selesa.Terdapat 27 murid yang tidak melepasi markah target."Dengar baik-baik,cikgu beri masa lima minit sahaja untuk kamu mencari apa jua jenis serangga yang terdapat di sekitar bangunan Aras A.Jangan ada yang lewat dan singgah di mana-mana,"pesanan aku kepada murid-murid.Pelbagai reaksi dapat aku lihat,ada yang tercengang-cengang,ada yang gembira,ada juga yang kalut.Ah,biarkan mereka dengan respon tersendiri,sebentar nanti mereka akan mendapat pengajaran akibat tidak mencapai target!

   Lima minit kemudian,semua murid telah masuk ke kelas.Tercunggap-cunggap kerana bimbang gagal menepati waktu yang ditetapkan.Kelas agak bising sedikit masing-masing berminat untuk menceritakan pengalaman mencari serangga sebagai hadiah bermakna.Aku perhatikan kebanyakan mereka membawa belalang dalam genggeman mereka.Tidak hairanlah kerana di belakang sekolah memang banyak belalang yang bermain-main di tepi kolam."Baik,diam semua.Cikgu pasti kamu semua telah berjaya menjalankan tugasan yang diberi.Sekarang apa yang perlu dibuat ialah cikgu akan panggil seorang demi seorang menunjukkan apa yang telah ditangkap.Tanya pada serangga yang kamu dapat kenapa kamu tidak capai target.Boleh,"aku bertanya kepada murid-murid.Aku mulai memanggil nama anak-anak murid ku."Belalang,oh belalang,kenapa aku tak lepas target ?"tanya Syahril kepada serangga yang ada dalam genggamannya.Rakan-rakan dalam kelas ketawa melihatkan reaksi wajah Syahril yang kegelian memegang belalang ,suasana mulai bingit.Suasana yang tegang dan bimbang sebentar tadi bertukar menjadi ceria.Aku turut terhibur melihat keletah mereka.Setelah beberapa murid tampil ke hadapan tiba masanya aku membuat ulasan berhubung aktiviti yang telah dilalui oleh murid-murid.

  "Sebenarnya cikgu membuat dendaan sebegini bukan bertujuan menghukum atau mendenda kamu secara kuku besi.Tetapi cikgu hendak memberi pengajaran kepada kamu semua.Cikgu dapati masih ramai lagi yang tidak serius semasa belajar,masih ada yang tidak cakna dan ambil mudah terhadap ilmu yang dipelajari.Bukan mudah untuk menangkap belalang perlu usaha baharulah kita dapat tangkap.Begitu juga dengan belajar,kamu semua perlu tekun berusaha,buat ulang kaji,belajar dalam kumpulan atau bertanya kepada guru sekiranya ada sebarang kekeliruan.Satu lagi suka beranggapan pelajaran Sejarah tidak penting,sudah ditelan zaman.Walhal pelajaran Sejarah merupakan jati diri bangsa kita yang kaya dengan tamadun.Seharusnya kamu sebagai generasi muda harus berbangga dan mempertahankan apa yang telah dibina oleh nenek moyang kita.Tak perlu susah payah memanggul senjata cukup sekadar menuntut ilmu dengan bersungguh-sungguh,"ceramah aku dengan banyak lebar.Aku lihat murid-murid khusyuk menadah telinga.Loceng berbunyi,aku mengucapkan salam dan melangkah keluar dari kelas.

   Sepanjang perjalanan aku berharap sangat agar anak-anak murid ku akan mendapat suntikan kesedaran dan menjadi lebih baik pada hari esok.Sebagai guru aku hanya mampu berdoa sahaja.Peristiwa tersebut telah pun berlalu dan kini kebanyakan anak-anak muridku telah pun berjaya dan mempunyai kerjaya masing-masing.Biarlah kisah lalu tersimpan dalam lipatan kenangan,sangat indah dikenang,sangat sukar dibuang,kekal sebagai khazanah masa depan.

No comments:

Post a Comment