Pages

Saturday, July 23, 2016

Terima Kasih Allah


Tajuk   :   Catatan Harian

Teks    :   Rasidah bt Sarmani

Entri    27


Assalamualaikum.Salam Aidilfitri.

Orang yang paling bersyukur kepada Allah ialah mereka yang paling bersyukur kepada manusia.
                                                                                 
                                                                                            ( HR: Al-Baihaqi)

Terima kasih Allah kerana dengan belas kasih-Mu telah memilih aku untuk beriman kepada-Mu,
Terima kasih Allah kerana melimpahi rezeki-Mu yang maha luas kepadaku hamba yang kerdil ini
Terima kasih Allah kerana menganugerahkan kesihatan agar aku dapat beribadah kepada-Mu
Terima kasih Allah kerana mengurniakan aku keluarga yang bahagia buat penyejuk mata
Terima kasih Allah kerana menghadiahkan aku udara untuk aku bernafas
Terima kasih Allah kerana meminjamkan aku usia agar aku bisa bersyukur kepada-Mu

Sangat sedikit manusia berterima kasih atas apa yang telah Allah kurniakan kepada kita,namun manusia sering lupa dan bersungut apabila ditimpa musibah. Allah memilih kita menerima Iman daripada bilion manusia yang ada di muka bumi ini. Bayangkan andai kita tidak mendapat cahaya-Nya,apakah nasib kita pada hari Pembalasan? Tubuh kita akan dihumbankan ke dalam neraka yang panas menjulang.Nau'zubillah.Lantaran itu berbanggalah kita dengan hidayah yang diberi,peliharalah dengan sebaik-baiknya agar pengakhir hidup kita dalam Iman.

Seandainya rezeki ku berada di langit,Engkau turunkanlah.Seandainya di bumi Engkau keluarkanlah,Seandainya jauh Engkau dekatkanlah.Seandainya haram Engkau bersihkanlah.Seandainya sukar Engkau mudahkanlah. Rezeki yang Allah beri kepada kita melimpah ruah,tak pernah minta dibayar bahkan diberi secara percuma.Kekayaan,kesihatan,kebahagian,tidak mungkin dapat dikecapi tanpa izin-Nya.Gunakan rezeki yang diberi ini dengan beribadah kepada-Nya sebagai tanda terima kasih kita kepada Allah.

"Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami dan isteri kami dan keturunan kami menjadi  penyenang hati kami dan jadikanlahh kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa."
Nikmat yang sangat indah apabila Allah kurniakan kepada kita keluarga yang beriman,anak-anak yang menurut kata,persekitaran yang damai.Ibarat hidup dalam syurga dunia yang penuh dengan kebahagiaan.Saling menyayangi dan sokong-menyokong sesama ahli keluarga.Inilah pemberian Allah yang hebat.Terima kasih Allah!

Setiap hari kita bangun pagi,sekali lagi kita dipinjamkan usia untuk menyedut udara yang Allah beri secara percuma.Pernahkah kita bayangkan satu pagi roh kita tidak kembali dan kita telah menjadi jenazah yang tidak punya apa-apa upaya walaupun untuk menghembuskan senafas udara pun.Allah yang Maha Berkuasa menentukan hidup atau mati kita apabila saatnya tiba. Oleh itu,bersyukurlah atas hadiah usia kerana kita diberi kesempatan untuk mencari kebaikan untuk dibawa ke alam Barzakh kelak.Ingatlah,dunia hanya sementara akhirat jua kekal selamanya.Usia yang ada jangan disia-siakan sebaliknya manfaatkan selagi masih bernyawa.

Terima kasih Allah atas segala-gala pemberian yang tidak diminta,namun,Rahim-Mu Maha Luas buat hamba-Mu yang lemah dan kerdil ini.






No comments:

Post a Comment