Pages

Saturday, July 23, 2016

Apa Khabar Sahabat ?


Tajuk   :   Catatan Harian

Teks     :   Rasidah bt Sarmani

Entri    28

Assalamualaikum.Salam Aidilfitri.

"Kamu lihat orang-orang mukmin itu,dalam hal saling menyayangi,menyintai dan mengasihi seperti satu tubuh,apabila satu anggota badan mengeluh sakit maka sekujur tubuhnya juga berasa dan tidak bisa tidur malam dan berasa panas dingin."

                                                                                             ( HR. Al-Bukhari)

Sungguhpun sudah lebih seminggu umat Islam di Malaysia meraikan Hari Raya Aidilfitri,namun kemeriahan masih terasa. Pelbagai juadah tradisional lemang,ketupat,rendang dan dodol sedia terhidang di meja menyambut tetamu yang berkunjung Sanak-saudara dan sahabat handai berkumpul saling bersalaman sambil tertawa riang.Di sebelah malam pula,bising dengan bunyi mercun beraneka rupa manakala kanak-kanak kecil berbaju indah riang ria bermain bunga api dengan rakan-rakan sebaya.Begitulah kemeriahan yang dapat dinikmati semasa menyambut Aidilfitri di Malaysia.Merayakan Aidilfitri dalam suasana yang sangat damai dan meriah.

   Namun,dalam kegembiraan menyambut Aidilfitri jangan kita lupa kepada saudara serta sahabat seIslam kita yang berada dalam kesempitan,kesengsaraan,kesusahan,kekurangan dan peperangan.Ambil cakna atas nasib mereka.Apa khabar sahabat? Hulurkan simpati serta empati atau setidak-tidaknya angkat tangan doakan kesejahteraan dan keselamatan mereka. Apa khabar sahabat Rohingya yang berada di Myanmar? Masihkah mereka diburu dan dibunuh oleh junta tentera Myanmar ? Apakah nasib anak-anak Rohingya yang hilang tempat bergantung setelah ibu bapa mereka dibunuh tanpa belas ihsan ? Bagaimana pula maruah kaum wanita Rohingya yang diinjak-injak dengan berleluasa ? Mampukah kehidupan diteruskan sebagai pelarian mengemis kasih di negara orang? Di manakah kita saat sahabat kita ditindas dan tidak diberi hak sebagai manusia untuk hidup di negara yang merdeka?

   Anak-anak kecil di bumi Syria berbaju indah kah mereka seperti anak-anak kita di sini? Tatkala kita sendawa kekenyangan dengan pelbagai juadah yang lazat,anak-anak di Syria hanya mampu makan seadanya.Kiranya nasib tidak menyebelahi mereka,cukup sekadar mengunyah sejemput rumput buat pengalas perut.Kaum bapa pula terpaksa menggunakan kudrat untuk melangsungkan kehidupan keluarga dalam suasana dihujani peluru tidak bermata.Sedangkan si ibu hilang sudah tangis hiba melihat rumah mereka dimusnahkan oleh bom.Hanya pertanyaan yang mampu dilontarkan,masih ada kah sinar esok untuk mereka melihat hijau Suriah bumi bertuah?Anak-anak kita putus jarinya dek mercun tetapi anak-anak mereka hilang tangan dek bedilan musuh laknatullah.Apakah yang mampu kita lakukan untuk meringankan penderitaan mereka sahabat seIslam kita agar ada senyum tipis di bibir mereka?

   Apa khabar sahabat di Gaza? Berhari raya di celah-celah runtuhan rumah tidak menjadikan mereka putus asa bahkan lebih memberikan mereka semangat untuk hidup dan bersyukur kepada Allah.Meskipun anak-anak remaja sibuk mengutip batu buat dilontar kepada tentera Zionis,mereka tidak pernah mengeluh apatah menangisi nasib malang mereka.Anak-anak ini juga kelak akan menjadi benteng mempertahankan tanah air mereka daripada dijarah oleh Yahudi Zionis.Para ibu yang kematian suami tidak sekali-kali meratap hiba bahkan sibuk mempersiapkan putera-putera mereka menjadi anggota Briged Al-Qassam.Dididik anak-anak agar Al-Quran penuh di dada,menjadi pembela agama Allah.Alangkah bertuahnya anak-anak yatim di negara kita mendapat sumbangan yang berlimpah ruah daripada para dermawan yang sangat prihtin.Nasib anak-anak yatim di Gaza menumpang kasih menerima takdir dengan penuh pasrah.Ibu ayah nantikan kami di syurga Allah!

   Daripada Muaz RA katanya,aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda,"Firman Allah Taala(Dalam Hadis Qudsi) orang-orang yang berkasih sayang kerana keagungan-Ku akan mendapat mimbar-mimbar daripada cahaya yang diingininya oleh para nabi dan syuhada."
                                                                                                                 (HR at-Tirmizi)

 .

No comments:

Post a Comment